Onlangs heb ik de PR van mijn koor op me genomen. We zijn met 14 geschoolde amateurzangers die samen een klassiek vocaal ensemble vormen. We halen een behoorlijk niveau dat een publiek verdient dat uit meer dan alleen vrienden en familie bestaat. Veel van dergelijke koren hebben het tegenwoordig niet zo gemakkelijk en treden op voor enkele tientallen mensen.
Hoewel ik als tekstschrijver al jaren in feite communicatiewerk doe, is dit voor het eerst dat ik de marketing en communicatie voor een organisatie doe. Nou valt het me al jaren op dat koren het niet gemakkelijk hebben, niet doordat het niveau onvoldoende is of door artistieke problemen, maar doordat ze de organisatie niet rond krijgen. Je moet werken voor je publiek, harder en vooral slimmer dan vroeger. Er was een tijd – misschien tot 1990? – dat je op klassieke wijze je organisatie in de benen kon houden. In het geval van kleine klassieke koren met ambitie: je organiseerde twee of drie concerten voor eigen risico per jaar, lidmaatschapsgelden en een gemeentelijk subsidie hielpen om dirigent en repetitieruimte te betalen en het betalende publiek hielp bij het laten renderen van de concerten.
Nu is de situatie heel anders. Het publiek dat min of meer vanzelf komt neemt af, gemeentelijke subsidie wordt minder of verdwijnt, verhuurders van repetitieruimtes zijn verplicht om bedrijfsmatig te werken waardoor de zaalhuur omhoog is gegaan. En – denk ik – het potentiële publiek is meer consument geworden: gemakzuchtiger, minder betrokken, verwend door de beschikbaarheid en de superieure kwaliteit van klassieke muziek op cd’s. Verder gaan veel mensen misschien gemakkelijker naar het Concertgebouw dan naar een concert van een koor bij hen in de buurt. Tegelijkertijd zijn er erg veel mensen die zingen.
Het gaat hier om een kerstconcert: 9 december om 20:15 in de Dorpskerk in Durgerdam. Het koor heet Cappella Nova. De concertzaal is een dorpskerkje met 120 stoelen, de avond is 9 december en ik mik op minstens 50 betalende bezoekers. Niemand van ons koor komt uit dit dorp, en we kennen er niemand. Nog veertien dagen te gaan.
Lees in dit blog over de marketing & communicatie rond dit concert en leer met mij mee. Halen we 50 betalende concertbezoekers?